Muuta fonttikokoa: suurentaa vähentää

Souvenaid® on kliininen ravintovalmiste, jota käytetään
terveydenhuollon henkilöstön ohjauksessa.

Tukea omaishoitajalle ja läheisille Omaishoitajan jaksaminen

Alzheimerin tautia sairastavan potilaan hoito muuttaa molempien osapuolten elämää. Alkuvaiheessa kysyttävää ja huolenaiheita voi olla paljon, ja moni haluaa saada lisää tietoa taudista ja siitä, mitä on odotettavissa.

Monet omaishoitajat unohtavat omat tarpeensa huolehtiessaan läheisestään. Ihmiset ovat erilaisia, mutta omaishoitajat voivat tuntea niin surua, turhautumista kuin myös toivoa.Omaishoitajalla saattaa olla muitakin vastuualueita, esimerkiksi perhe ja työpaikka, jotka vaativat aikaa ja jaksamista. Siksi on tärkeää, että omaishoitajalla on aikaa huolehtia myös omasta jaksamisestaan.

Et ole yksin

Alkuvaiheessa on hyvä kertoa omista huolenaiheista läheiselle, jonka omaishoitaja olet. Mitä enemmän tiedätte sairaudesta, sitä paremmin te molemmat pystytte varautumaan tulevaan. Ylä- ja alamäet kuuluvat elämään.

Jotkut omaishoitajat tuntevat syyllisyyttä tai vihaa tilanteesta. Toisilla voi olla surullinen, yksinäinen olo. On tärkeää muistaa, että omaishoitajuuteen kuuluu myös myönteisiä kokemuksia. Läheisen hoitaminen muiden omaisten kanssa voi lisätä yhdessä vietettyä aikaa ja lähentää siten perheenjäseniä.

Useimmat hakevat tukea omaisilta, ystäviltä tai naapurustosta. Jos läheiset haluavat auttaa, tarjottu apu kannattaa ottaa vastaan. Muut voivat järjestää omaishoitajalle pieniä vapaahetkiä esimerkiksi huolehtimalla kotitöistä tai ostoksista tai istumalla omaisen seurana, kun käyt ulkona. He voivat myös kuunnella ja tarjota juttuseuraa.

Monien omaishoitajien mielestä muiden omaishoitajien tapaaminen tai omaishoitajien vertaistukiryhmissä käyminen tuo erittäin arvokasta apua. Joskus elämää helpottaa jo se, että tietää muidenkin olleen samanlaisessa tilanteessa.

Omasta jaksamisesta huolehtiminen

Hyvä hoito edellyttää myös omasta jaksamisesta huolehtimista. On helppoa jättää omat tarpeet huomiotta. Omaishoitajan hyvinvointi on kuitenkin yhtä tärkeää kuin Alzheimer-potilaankin. Oma aika auttaa jaksamaan omaishoitajana tulevaisuudessakin.

Jos omaa aikaa ei tunnu olevan lainkaan, koeta keksiä keinoja päästä lepäämään enemmän tai saada enemmän vapaahetkiä. Ystävä tai sukulainen pystyy ehkä järjestämään sinulle säännöllisiä vapaailtoja, jolloin voit käydä liikuntatunnilla tai harrastuksissa. Vapaaillat ovat myös hyvä tilaisuus tavata muita ja päästä irti tavanomaisista rutiineista.

Muiden suhtautuminen

Useimmat ovat luultavasti kuulleet Alzheimerin taudista. Jos heillä ei ole taudista omaa kokemusta, he eivät välttämättä kuitenkaan tiedä, millainen tauti todellisuudessa on.

Alzheimerin tauti kehittyy vähitellen. On tärkeää, että käytte läheisesi kanssa ulkona, nautitte elämästä ja tapaatte muita. Kodin ulkopuolella tapaamanne ihmiset tai perheenjäsenetkin saattavat tarvita lisätietoa sairaudesta. Läheiset ystävät voivat ehkä auttaa emotionaalisen taakan kanssa pärjäämisessä. Hekään eivät välttämättä kuitenkaan ymmärrä tilannetta, ellet kerro siitä heille.

Kodin ulkopuolella ollessa kannattaa kertoa arastelematta, mistä omaisen käytös johtuu. Alzheimerin tauti ei yleensä näy ulospäin ja ulkopuolisten voi olla vaikea ymmärtää, miksi he unohtelevat nimiä tai käyttäytyvät erikoisesti. Voit yksinkertaisesti kertoa, että omaisella on Alzheimerin tauti, joka vaikuttaa vähitellen muistiin ja yleiseen toimintakykyyn.

Aikaa itselle

On tärkeää levätä riittävästi ja päästä viettämään aikaa muuallakin kuin hoitamasi omaisen seurassa.

Ajoittainen tauko arkirutiineista voi helpottaa omaishoitajana jaksamista.

  • Osta jotakin uutta itsellesi
  • Kuuntele musiikkia
  • Herkuttele hyvällä ruualla
  • Katsele lempiohjelmaasi TV:stä
  • Lue kirjaa tai aikakauslehteä
  • Varaa lomamatka
  • Kiertele kauppojen ikkunoita katselemassa
  • Käy elokuvissa tai teatterissa
  • Lähde ulos syömään ystävien kanssa
  • Lähde ulos tapaamaan ystäviäsi
  • Liity liikuntaryhmään tai  seuraan
  • Aloita uusi harrastus

Stressin kanssa pärjääminen

  • Yhdessä nauraminen

    Huumori auttaa pärjäämään monissa tilanteissa. Omaisen nauru voi parantaa mielialaa vaikeallakin hetkellä. Jotkin perheet hyötyvät muiden Alzheimerin tautia sairastavien ja heidän perheenjäsentensä tapaamisesta ja kokemusten vaihtamisesta.

  • Lepää aina kun voit

    Riittämätön lepo on väsymyksen ja uupumuksen yleisin syy. Kun olet levännyt ja hyvävointinen, myös omaisesi voi paremmin.

  • Järjestä aikaa ystäville

    Ystävien tapaaminen tai uusiin ystäviin tutustuminen on erittäin tärkeää oman mielialan kannalta. Lisäksi on hyvä, että on joku, johon voi luottaa tai joka pystyy auttamaan tai tarjoamaan tukea. Ei siis kannata eristäytyä. Yritä tavata ystäviä säännöllisesti tai pidä säännöllisesti yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse.

  • Uskalla pyytää apua

    Omaishoitajana toimiminen on psyykkisesti ja fyysisesti raskasta. Jos päävastuu omaishoitajuudesta on yhden henkilön harteilla, on tärkeää, että muutkin auttavat mahdollisuuksien mukaan. Hae apua tukiverkostoltasi: omaisilta, ystäviltä ja terveydenhuoltohenkilöstöltä. He voivat auttaa eri tavoin, esim. järjestämällä hoitoapua tai kannustamalla, tai tarjota tarvittaessa myös rahallista tukea.

  • Pidä perhepalaveri

    Perhepalaverit tarjoavat hyvän tilaisuuden keskustella omaisen tulevasta hoidosta. Joissakin perheissä tämä voi olla hyvä keino sopia esimerkiksi raha-asioista tai siitä, paljonko aikaa kukin voi varata hoidossa auttamiseen. Näin myös varmistetaan, että jokainen kokee olevansa hoidossa mukana eikä omaisen hoitovastuu lankea täysin yhden perheenjäsenen vastuulle.

  • Iloa luovuudesta

    Milloin kävit viimeksi museossa katsomassa maalauksia tai lauloit pianonsoiton säestyksellä? Taide- ja musiikkiterapiasta on todettu olevan hyötyä Alzheimerin tautia sairastaville, ja ne tarjoavat rentouttavaa puuhaa niin potilaalle kuin omaishoitajallekin.

  • Keskustele vertaisten kanssa

    Tutustu muihin omaishoitajiin tai liity vertaistukiryhmään. Tukiryhmät ovat monien mielestä palkitsevia, sillä niissä voi kertoa omista huolista, saada hyödyllisiä neuvoja ja tavata ihmisiä, jotka ymmärtävät tilanteen täysin ja osaavat neuvoa pärjäämiskeinoja. Voi myös olla virkistävää kuulla, miten muut ovat selvinneet samanlaisista ongelmista. Mukana on kaikenikäisiä ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä, mm. aikuisia lapsia, puolisoita, omaishoitajia ja terveydenhuoltohenkilöstöä.

  • Hanki tarvittaessa lisäapua

    Ihmiset ovat erilaisia, ja jokainen käsittelee hankalia tilanteita ja ongelmia omalla tavallaan. Jos tilanne tuntuu liian raskaalta, ammattilaisen avusta voi olla paljon hyötyä. Ammattilaisen kanssa keskustelu auttaa purkamaan paineita ja helpottaa omasta voinnista puhumista.

go to top menu